BOQ bokföringsprogram

FLIK 5 - LEVERANTÖRER

FLIK 5 - LEVERANTÖRER

Previous topic Next topic  

FLIK 5 - LEVERANTÖRER

Previous topic Next topic  

Flik5

 

Leverantörsreskontran är direkt ansluten till bokföringen. Du behöver inte dela upp bokföringen i en reskontrajournal och en grundbokföring, utan all registrering sker i grundboksrutinen. Detta ger EN plats för allt arbete, och MINDRE registreringsarbete, eftersom systemet automatiskt sköter överföringen till reskontran, och ej fordrar manuellt arbete för detta.

 

Att sitta och söka fel mellan bokföring och reskontra kan vara tidskrävande, exempelvis i samband med bokslut. Med detta system elimineras risken för fel, eftersom du får en varning av programmet om reskontran och bokföringen ej stämmer mot varandra. Du kan då genast kontrollera var felet är, och har hela tiden en korrekt reskontra.

 

LÄS MER OM Redovisningsmetod under bladet Redovisningsmetod.

 

Vanliga frågor i reskontror

 

För att kunna använda dig av leverantörsreskontran, måste du först installera den. Detta gör du i meny 1-5-1. Du anger det kontonummer du vill ha reskontran knuten till, samt generell betalningstid. Den betalningstiden föreslås sedan automatiskt på varje leverantör du lägger upp, och du kan enkelt ändra tiden på en separat leverantör.

Du får också i installationen några alternativ till inställningar som hjälper dig under registreringsarbetet.

 

Spara och använd konteringsbilder på leverantörer. En rutin som sparar tid och förenklar registreringsarbetet. Varje gång du bokför på en leverantör som du sparat konteringsbild på, så får du automatiskt upp kontonumren, och behöver bara slå in belopp.
Förställ fakturans attest till NEJ. Om du använder dig av denna rutin, så attesteras inte fakturorna när du bokför dom, och kommer inte med i betalningsrutinen för modembetalning. Om du väljer att inte markera detta alternativ, så får du upp alternativet JA för attest, varje gång du bokför en faktura. Du kan då vid registreringstillfället välja att inte attestera enstaka fakturor.
Låt systemet varna för obetalda fakturor vid start. Om du markerar denna post, så får du en betalningsvarning varje gång du går in i programmet, förutsatt att du har fakturor i bokföringen där sista betalningsdag har passerats.

 

När du har installerat leverantörsreskontran och markerat dom alternativ du vill ha, får du gå ur programmet, och tillbaka in igen, för att reskontran ska träda i kraft.

 

OBS när du ska starta reskontran

 

Om du redan har fakturor på ditt Leverantörskonto när du startar användning av reskontran så ska du lägga in dessa fakturor i meny 5-5-4.

När du lagt in dem ska du gå in i grundboken 2-1-1 och sedan direkt avsluta grundboken.

Om systemet hittar felaktigheter i din inläggning, dvs den stämmer inte mot bokföringen, så får du upp ett meddelande om detta.