BOQ bokföringsprogram

I RESKONTROR

I RESKONTROR

Previous topic Next topic  

I RESKONTROR

Previous topic Next topic  

Följande uppkomna frågor kan närmast sorteras som tillhöriga kund- eller leverantörsreskontra

 

Jag ska börja använda leverantörsreskontran. Hur gör jag?

Om du inte har använt kontot för leverantörer så behöver du endast installera reskontran i meny 1-5-1 och sedan börja bokföra i grundboken.

Om du har ett saldo på Leverantörskontot så ska du lägga in de fakturor kontot innehåller sedan du gjort installationen.

Fakturorna lägger du in i meny 5-5-4 där du även lägger upp de aktuella leverantörerna allteftersom.

Välj en tidpunkt för starten då du har en riktig uppställning på de fakturor som ligger på kontot. När du lagt in alla fakturor så ska du gå in i grundboken och därefter avsluta den. Då kontrolleras automatiskt om din reskontra stämmer mot huvudboken.

Se till att den gör det så att du senare slipper söka ett avstämningsfel. Behöver du ändra i registret så gör du det i meny 5-5-1

 

Jag har skapat en betalfil som jag inte vill skicka utan jag måste göra om den.

Vi vet inte varför du ska göra om den, men när du markerat betalningarna, i meny 5-2-1, får du upp en lista som visar hur de fördelar sej i tiden framåt. Kolla den så har du hjälp att se ev. felaktiga betalningsdagar och kanske undviker felaktigheter.

Tänk också på att inte avsluta Betalfilen förrän du ska sända den. Då ligger alla uppgifterna kvar i betalmarkeringsrutinen i meny 5-2-1 och du kan hela tiden justera och ändra till dess du skapar betalfilen och skickar den.

För att lösa ditt problem. Gå till meny 5-2-4 Radera betalfil och radera den. Om du inte vet exakt vilka fakturor som låg i filen så går du till meny 5-3-1 Betalarkiv och sorterar fakturorna på Fildatum. Du kan därefter skriva ut en rapport på dessa. Därefter går du till meny 5-5-1 Fakturor och återställer fakturastatus till Obetald genom att tryck [F6] Fakturastatus.

Du kan även radera de fakturor det gäller i Betalarkivet meny 5-3-1 så att du inte får dubla, och felaktiga, uppgifter där.

 

Jag gör alla betalningar över Internet, men de hamnar inte i betalarkivet.

Läs under Flik 5 Leverantör / Betalningar - Internetbetalning så kan du ser hur du ska göra.

 

När jag ska göra leverantörsbetalningar så saknas fakturor?

Gå och titta i fakturaregistret i meny 5-5-1 och titta på status på den faktura du saknar. Du kan ändra status via [F6], men kolla så att du inte gör en dubbelbetalning.

Du kan även trycka [F10], på nästan vilken plats som helst i programmet, och välja det år det gäller. Tryck sedan på [F7] och sök beloppet och kontrollera resultatet.